فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
ساعت رومیزی مدل 312
از امام ملك و ملكوت صادق آل محمد (صلوات اللّه و سلامه علیهم) روایت نقل كرده است كه
✍️قال ابو عبد اللّه علیه السّلام: «ما من احد یقرأ آخر الكهف عند النوم إلّا تیقّظ فی الساعة الّتی یریدها.»
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کسی آخرین آیه سوره کهف را بخواند در هر ساعتی که اراده کند از خواب بیدار خواهد شد.
علامه ذوالفنون حسن زاده آملی در کلمه 534 کتاب «هزار و یک کلمه»پیرامون این حدیث آورده است:

این كلمه مباركه در بیان«ساعت زنگى»خداوندسبحان است كه نگارنده سالیانى‏ به دستور آن بهره‏مند است،و چه بسیار پیش آمده است كه آلت مصنوعى ساعتش را بدان میزان كرده است؛ و آن این است كه امین الإسلام طبرسى (رضوان اللّه علیه) در تفسیر قویم مجمع البیان، درباره آخرین آیه سوره مباركه كهف‏« قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یُوحى‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا یُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»
راقم کسی را می شناسد که با این دستور آسمانی، نیت ساعتِ تیقظ می کرد و حتی جعبه یعنی آلت ساعت را بدان میزان می کرد.
آیه از منظر دیگران
رسول خداوند (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: اگر از قرآن غیر از آیه آخر سوره کهف بر من نازل‌نشده بود، همان یک آیه برای امت من کافی بود.
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 559
جامعیت آیه
در این آیه : توحید (إلهٌ واحد) ، نبوت (یوحَی إلَیَّ) ، و معاد (لِقاء رَبِّه) و نیز امید به رحمت الهی (یرجو) ، تلاش در رسیدن به آن (فلیعمل) و اخلاص در عمل (لا یشرک) آمده است . از این جهت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر تنها آیه آخر سوره کهف بر امت من نازل می شد برای آنان کافی بود.
منبع : تفسیر همراه
برداشتهایی از آیه كریمه:
1ـ نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفى كنیم، پیامبران خود را بشر مى‏دانستند. «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ»
2ـ شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوى دیگر انسان‏ها باشد. «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ»
3ـ رهبران الهى باید جلو غُلوّ و مبالغه‏ها را بگیرند. «أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ»
4ـ براى كار خدایى كردن، حتّى امید به پاداش الهى كافى است گرچه یقین نباشد. «فَمَنْ كانَ یَرْجُوا ... فَلْیَعْمَلْ»
5ـ امید در انسان باید به صورت یك حالت دائمى و پیوسته باشد، نه لحظه‏اى. «فَمَنْ كانَ یَرْجُوا»
6ـ امید بدون عمل، كارساز نیست. «یَرْجُوا، فَلْیَعْمَلْ»
7ـ مرگ براى همه حتمى است، امّا ارزشمندتر آن است كه انسان آرزوى ملاقات با خدا را داشته باشد. «یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ»
8ـ شرك، به هر نحوى باشد ممنوع است. «لا یُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»
9ـ ارزش كارها در سه جهت است: اصل كار، انجام دهنده‏ى كار و نیّت و هدف آن. در این آیه هر سه جهت آمده است. «عَمَلًا صالِحاً، فَمَنْ كانَ یَرْجُوا، وَ لا یُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ»
10ـ این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان مى‏كند، «إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ» هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. «لا یُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»
منابع:
1- تفسیر، نور ج7
2- تفسیر نمونه، ج 12
3- تفسیر مجمع البیان
4- تفسیر نورالثقلین



طبقه بندی: حدیث و روایت و حکایت،
برچسب ها: قرآن سوره کهف تفسیر شرک امید،

تاریخ : جمعه 2 تیر 1396 | 12:41 ق.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم