فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.



به دلالت سوره «اسراء» و «نجم» معراج پیامبر اكرم (9) یكی از معجزات نبوت آن حضرت می‌باشد كه مكرر برای آن حضرت واقع شد، اولین معراج آن حضرت چند سال پس از بعثت و نبوت واقع شده كه قبل از هجرت در شهر مكه و از مسجد الحرام بوده است.

« سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ [ اسراء/ 1] پاک و منزّه است خدایى که بنده‏اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى -که گرداگردش را پربرکت ساخته‏ایم- برد، تا برخى از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.»

پیامبر (9) شبی فرمود که خداوند او را از مسجد الحرام به مسجد الاقصی ، و از آنجا به سوی آسمانها تا (سدرة المنتهی) که نزدیک عرش قرار دارد ، سیر داد و در همان شب به جای اولش بازگرداند.

در اینجا در کمال صراحت یک سفر غیر عادی جسمانی را برای رسول الله (9) نقل می کند. در زمانیکه مرکب تندرو آن روز شتر بوده رسول الله (9) از مسجدالحرام به فلسطین سفر کند! به غیر از معجزه نمی‌توان نام دیگری بر آن نهاد. وقتی این آیه نازل شد کفّار قریش گفتند تو چه دلیلی داری بر این سیر کردن؟ رسول الله (9) در جواب آنان، خصوصیات قافله ای که از شام به مکه می‌آمد نقل کرد که در فلان جا اطراق کرده بودند و چنین و چنان با یکدیگر گفتگو می‌کردند. بر کفار قریش معلوم شد که او از کنار قافله گذشته است، این سفر که در یک شب و مدت کوتاهى صورت گرفت حداقل در شرایط آن زمان از طرق عادى به هیچوجه امکان پذیر نبود، و جنبه اعجاز آمیز و کاملاً خارق العاده داشت.

از این آیه به خوبی معلوم می‌شود كه معراج پیامبر هم روحانی بوده و هم جسمانی و گواه آن لفظ «بعبده» است كه در «بدن با روح» به كار میرود و هر گاه معراج وی تنها به صورت روحانی بود ، لازم بود بفرماید «بروحه».

با این وجود باز شیخ احمد احسایی (مؤسس فرقه شیخیه) یک عقیدۀ انحرافی را در تشیع ایجاد نمود، او معراج را روحانی دانسته و گفت: روح پیامبر (9) به آسمان رفت نه جسم او! به نظر او وقتی پیامبر اعظم (9) به معراج می‌رفت هنگام گذشتن از جهان خاکی، عنصر خاکی خود را  و در گذشتن از جهان آب، عنصر آبی خود را و در گذشتن از کرۀ هوا، عنصر هوایی خود را گذاشت  و در عرش با خداوند دیدار کرد.

محمد على فیضى (مبلغ بهائی) در کتاب حضرت نقطه اولى‏ در این ارتباط آورده است:

«(جناب شیخ احمد احسائی) درباره مسئله معراج پیغمبر اسلام (9) که اکثر مسلمانان آنرا جسمانی دانسته و منکر آنرا کافر و واجب القتل می دانستند، معتقد بوده که معراج روحانی بوده نه جسمانی، بیان این مطلب را چنین مطرح می‌کرد که چون پیغمبر (9) به آسمان عروج فرمود در حرکت از کره خاک جسم عنصر خاکی را برجای گذاشت و در کره آب جسم آبی  را و همچنین در کره باد و کره آتش جسمی را که از آن عنصر بود بر جای گذاشت...» [1]، این یک انحراف بزرگ از عقاید تشیع بود.

سیّد کاظم رشتی نیز بیان می نمود که معراج جسمانی حقیقت ندارد. [2]                    

پینوشت

[1]. حضرت نقطه اولى- صفحه ۳۲

[2]. مطالع الانوار- صفحه ١٥



تاریخ : جمعه 2 تیر 1396 | 07:34 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
شبهۀ لزوم تجدید ادیان
عوامل اختلاف عروس و داماد
بهائیت و ادعای شیعه‌دوستی
نوشابه، نابود کنندۀ کلسیم بدن!
علت حلال بودن شراب در مسیحیت؟
دور کردن طلاق از زندگی
روایات وارده در باب ازدیاد نسل آدمی بعد از آدم (ع) و حوا
راز موفقیت زوجها
« جایگاه شادی در اسلام»
بهترین راه رسیدن به بهشت از منظر قرآن
وقتی میخوابیم روح کجا میره؟
ایقان و عدم متمم بودن برای بیان
سه عامل اصلی ندیدن امام عصر(عج)!
مسیحیت آخرین و کاملترین دین نبوده و نیست.
چرا قرآن سهم الارث زنان را نصف سهم مردان قرار داده است ؟
تثلیث مسیحیت و اشکال به آن
كلیسا به چه می گویند و اهمیت آن چقدر است؟
عقاید غیر اسلامی وهابیّت
تهمت احمد بن اسماعیل به مولا علی
ابن تیمیه، و نسبت دروغ به صحابۀ پیامبر (صلی الله علیه و آله)
تناقضی دیگر از بهائیت در باب نیاز به دین جدید
تناقضی دیگر در کلام عبد البهاء از تحری حقیقت
تناقضات در بهائیت
تحرّی حقیقت در بهائیت، از ادعا تا واقعیت
حقوق زنان در بهائیت
گدای ثروتمند
کفر از منظر ابن تیمیه
فرقه ها حول موارد زیر تعریف می‌شوند
آشنایی با کتاب ایقان بهائیان
چند نقد اساسی بر ایقان بهاء الله
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم