تبلیغات
عید رضوان - تناقض گویی احمد الحسن بصری در یک مسأله فقهی

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
علم

در روایت‌های زیادی از امام معصوم (:) پرسیده شد که امام را باید چگونه شناخت؟ آن حضرات (:) پسخ دادند که امام (7) صاحب علم است، علی الخصوص به حلال و حرام، پس کسی که مدعی امامت است باید به احکام حلال و حرام مسلط باشد، وگرنه او امام نیست.


« حدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِیَادٍ الْهَمَدَانِیُّ وَ الْحُسَیْنُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ نَاتَانَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالا حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ‌بْنِ‌هَاشِمٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌أَبِی عُمَیْرٍ قَالَ أَخْبَرَنِی عَلِیٌّ الْأَسْوَارِیُّ قَال‏... وَ أَمَّا الْأَرْبَعُ الَّتِی فِی نَعْتِ نَفْسِهِ فَأَنْ یَكُونَأعْلَمَ‏ النَّاسِ‏ كُلِّهِمْ‏ بِفَرَائِضِ‏ اللَّهِ‏ وَ سُنَنِهِ وَ أَحْكَامِهِ حَتَّى لَا یَخْفَى عَلَیْهِ مِنْهَا دَقِیقٌ وَ لَا جَلِیلٌو أَنْ‏ یَكُونَ مَعْصُوماً مِنَ الذُّنُوبِ كُلِّهَا...»

اما آن چهار دلیلی که در صفات خود اوست چنین است: او باید اعلم همه خلایق به واجبات و مستحبات و احکام خدای تعالی باشد تا به غایتی که هیچ حکم کوچک و بزرگی بر وی پوشیده نباشد و باید از همه گناهان معصوم باشد و از همه مردم شجاع تر بوده و در بخشندگی از همه خلایق سخاوتمندتر باشد. [1]

احمدالحسن مدعی است احکام را به طور مستقیم از امام (7) دریافت کرده است ولی با بررسی برخی از فتاوای فقهی وی، دروغ‌گو بودن او بر هر صاحب علم و خردی روشن می‌شود.

یکی از فتاوای احمد بصری را که دارای تناقض است مطرح می‌کنیم.

احمد اسماعیل در کتاب شرایع الاسلام میگوید: «آب چاه هنگامی که کمتر از حد کر باشد با ملاقات شئ نجس نجس می شود، اما اگر آب چاه بجوشد و متصل به آبهای زیرزمینی باشد یا آب کر یا بیشتر از آن باشد با تغییر یکی از این اوصاف: رنگ یا طعم یا بو نجس می شود. و راه تطهیرآن را کشیدن آب از چاه به نسبت چیزی که در آن افتاده است، می داند.

وی می نویسد:

1- مرده گنجشگ یا مرغ یا چیزی که در این اندازه است اگر در آن بیوفتد: بین 10 لیتر تا100 لیتر به میزان حجم حیوان و حال او باید از آب چاه بکشند.

2- عقرب و مار و وزغ اگر درچاه بیوفتد باید بین 30الی70 لیتر از آب آن بکشند. به حسب حجم حیوان و حالش.

در اینجا احمد الحسن وزغ را جزء مردار و نجس می‌داند که اگر در چاه بیافتد باید به میزانی آب از آن کشید تا پاک شود.

اما در بحث مردار و در تعداد نجاسات می نویسد :

6و7- سگ و خوک، هر دو نجس هستند وبقیه حیوان ها نجس نیستند ، و روباه و خرگوش و موش و وزغ پاک هستند.

و همینطور در قسمت قبل می گوید:

4- مردار: مردارها نجس نیستند مگر آن چیزی که نفس سائله دارد.

اما منظور از نفس سائله: که برای اون خون جهنده باشد مثل انسان و گوسفند و شتر و مثل آن، و اما آن چیزی که خون جهنده ندارد مثل وزغ و مگس و عقرب و مار از اینها نیست، چراکه آنها خونشان ترشح می‌شود مثل خون ماهی که مرده اش حلال است.

با خواندن این احکام سؤالی در ذهن ما ایجاد می‌شود که مطابق احکام احمد بصری در نهایت آیا وزغ پاک است و یا نجس؟

پینوشت

[1]. متن و ترجمه کمال الدین و تمام النعمه جلد 2 نویسنده : شیخ صدوق مترجم : منصور پهلوان‏ ، باب 34




طبقه بندی: پاسخ به شبهات، احمد الحسن یمانی،
برچسب ها: علم امام، احمد الحسن، احکام، وزغ، پاک، نجس،

تاریخ : دوشنبه 12 تیر 1396 | 08:26 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
اوصاف ده گانه سخن در کلام الهی
انحرافی به نام فرقۀ حجتیه
شرایط سخت تسجیل در بهائیت
قرآن و اشکال قمه زنی
حکایت تاریخی (شاه عباس)
شبهۀ لزوم تجدید ادیان
علت حلال بودن شراب در مسیحیت؟
بهائیت و ادعای شیعه‌دوستی
عوامل اختلاف عروس و داماد
نوشابه، نابود کنندۀ کلسیم بدن!
دور کردن طلاق از زندگی
روایات وارده در باب ازدیاد نسل آدمی بعد از آدم (ع) و حوا
راز موفقیت زوجها
« جایگاه شادی در اسلام»
بهترین راه رسیدن به بهشت از منظر قرآن
وقتی میخوابیم روح کجا میره؟
ایقان و عدم متمم بودن برای بیان
سه عامل اصلی ندیدن امام عصر(عج)!
مسیحیت آخرین و کاملترین دین نبوده و نیست.
چرا قرآن سهم الارث زنان را نصف سهم مردان قرار داده است ؟
تثلیث مسیحیت و اشکال به آن
كلیسا به چه می گویند و اهمیت آن چقدر است؟
عقاید غیر اسلامی وهابیّت
تهمت احمد بن اسماعیل به مولا علی
ابن تیمیه، و نسبت دروغ به صحابۀ پیامبر (صلی الله علیه و آله)
تناقضی دیگر از بهائیت در باب نیاز به دین جدید
تناقضی دیگر در کلام عبد البهاء از تحری حقیقت
تناقضات در بهائیت
تحرّی حقیقت در بهائیت، از ادعا تا واقعیت
حقوق زنان در بهائیت
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم