فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.


shia-0763 شیخیه

عقاید شیخیه و گروه های متأثر و منشعب از آن به آرا و نظریات شیخ احمد احسایی و شاگرد او سیدکاظم رشتی برمی گردد. درباره عقاید شیخیه باید گفت:

شیخیه در طول گذر دوران با آرا و عقاید مختلف و متفاوتی درهم آمیخت. از آرای شیخ احمد احسایی تا آرای سیدکاظم رشتی و تا آرای علی محمد باب(بابیه) و آرای گروه شیخیه کریمخانیه و گروه شیخیه آذربایجانیه(از سه گروه حجة الاسلامی‌ها و ثقة الاسلامی‌ها و احقاقی‌ها)، فرقه‌های منشعب از شیخیه با هم اختلافات زیادی دارند.

به تعدادی از عقاید اخلافی در بین انشعابات شیخیه اشاره می‌کنیم.

شیخیه با تأویل و تفسیر به نوعی به غلوّ معتقدند و متهم به شیعیان غالی هستند. جنگ بالاسری‌ها و پشت سری‌ها معروف است. شیعیان متشرعه (شیعیان عادی) نماز خواندن در بالاسر امام را جایز می دانند اما پشت سری ها (شیخیه) در هنگام نماز در حرم پیغمبر (9) و ائمه (:) طوری می ایستند که قبر میان آنها و قبله فاصله شود و متهم می شدند که در واقع قبر را قبله قرار دادند.

شیخیه اصول دین را منحصر در چهار‌اصل توحید، نبوت، امامت و رکن رابع می دانند. به عقیدۀ آنها رکن رابع شیعه کامل است که همان مبلغ و ناطق اول است و رکن رابع واسطه شیعه کامل است که همان مبلغ و ناطق اول است و رکن رابع واسطه بین شیعیان و امام غایب است رکن رابع احکام را بلافاصله و واسطه از امام معصوم می گیرد و به شیعیان می رساند. [1]

درباره معاد و عدل می گویند: اعتقاد به این اصل لغو و غیرمحتاج الیه است چرا که اعتقاد به خدا و رسول ضرورتاً مستلزم اعتقاد به قرآن و ما فی الکتاب است. اصل رکن رابع را شیخیه کرمانیه و کریمخانیه بنا نهادند. اما شیخیه آذربایجانیه (حجة الاسلامی‌ها، ثقة الاسلامی‌ها و احقاقی‌ها) اصل رکن رابع را قبول ندارند.

آنها معاد جسمانی را قبول ندارند بلکه به معاد روحانی و جسم مثالی اعتقاد دارند.[2] گفته می شود که شیخیه برای امام زمان( که وجودش حتمی و ضروری است) عالم روحانی معتقد است نه عالم جسمانی و آن‌حضرت از عالم روحانی بر همه عالم حکم‌رانی می کند. دربارۀ مقام اهل بیت (:) هم راه غلو را پیمودند و از برخی از عبارت آنها بر می آید که برای ائمه (:) مقام ربوبیت قایل می‌شوند.

استاد محمدجواد مشکور درباره عقاید شیخیه معتقد است که:« اساس این مذهب مبنی بر مخلوط کردن تعبیرات فلسفی قدیم متأثر از آرا و آثار سهرودی با اخبار آل محمد (9) است. [3]

پینوشت

[1]. فرهنگ فرق، ص269.

[2].. فرهنگ فرق ص270.

[3].  فرهنگ فرق اسلامیت ص266.




طبقه بندی: شیخیه،
برچسب ها: عقاید شیخیه، فرقه ها، اختلاف، غلو، تفسیر و تأویل،

تاریخ : سه شنبه 13 تیر 1396 | 07:02 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم