تبلیغات
عید رضوان - عقاید شیخیه و اختلاف فرقه‌های شیخیه در آن‌ها

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.


shia-0763 شیخیه

عقاید شیخیه و گروه های متأثر و منشعب از آن به آرا و نظریات شیخ احمد احسایی و شاگرد او سیدکاظم رشتی برمی گردد. درباره عقاید شیخیه باید گفت:

شیخیه در طول گذر دوران با آرا و عقاید مختلف و متفاوتی درهم آمیخت. از آرای شیخ احمد احسایی تا آرای سیدکاظم رشتی و تا آرای علی محمد باب(بابیه) و آرای گروه شیخیه کریمخانیه و گروه شیخیه آذربایجانیه(از سه گروه حجة الاسلامی‌ها و ثقة الاسلامی‌ها و احقاقی‌ها)، فرقه‌های منشعب از شیخیه با هم اختلافات زیادی دارند.

به تعدادی از عقاید اخلافی در بین انشعابات شیخیه اشاره می‌کنیم.

شیخیه با تأویل و تفسیر به نوعی به غلوّ معتقدند و متهم به شیعیان غالی هستند. جنگ بالاسری‌ها و پشت سری‌ها معروف است. شیعیان متشرعه (شیعیان عادی) نماز خواندن در بالاسر امام را جایز می دانند اما پشت سری ها (شیخیه) در هنگام نماز در حرم پیغمبر (9) و ائمه (:) طوری می ایستند که قبر میان آنها و قبله فاصله شود و متهم می شدند که در واقع قبر را قبله قرار دادند.

شیخیه اصول دین را منحصر در چهار‌اصل توحید، نبوت، امامت و رکن رابع می دانند. به عقیدۀ آنها رکن رابع شیعه کامل است که همان مبلغ و ناطق اول است و رکن رابع واسطه شیعه کامل است که همان مبلغ و ناطق اول است و رکن رابع واسطه بین شیعیان و امام غایب است رکن رابع احکام را بلافاصله و واسطه از امام معصوم می گیرد و به شیعیان می رساند. [1]

درباره معاد و عدل می گویند: اعتقاد به این اصل لغو و غیرمحتاج الیه است چرا که اعتقاد به خدا و رسول ضرورتاً مستلزم اعتقاد به قرآن و ما فی الکتاب است. اصل رکن رابع را شیخیه کرمانیه و کریمخانیه بنا نهادند. اما شیخیه آذربایجانیه (حجة الاسلامی‌ها، ثقة الاسلامی‌ها و احقاقی‌ها) اصل رکن رابع را قبول ندارند.

آنها معاد جسمانی را قبول ندارند بلکه به معاد روحانی و جسم مثالی اعتقاد دارند.[2] گفته می شود که شیخیه برای امام زمان( که وجودش حتمی و ضروری است) عالم روحانی معتقد است نه عالم جسمانی و آن‌حضرت از عالم روحانی بر همه عالم حکم‌رانی می کند. دربارۀ مقام اهل بیت (:) هم راه غلو را پیمودند و از برخی از عبارت آنها بر می آید که برای ائمه (:) مقام ربوبیت قایل می‌شوند.

استاد محمدجواد مشکور درباره عقاید شیخیه معتقد است که:« اساس این مذهب مبنی بر مخلوط کردن تعبیرات فلسفی قدیم متأثر از آرا و آثار سهرودی با اخبار آل محمد (9) است. [3]

پینوشت

[1]. فرهنگ فرق، ص269.

[2].. فرهنگ فرق ص270.

[3].  فرهنگ فرق اسلامیت ص266.




طبقه بندی: شیخیه،
برچسب ها: عقاید شیخیه، فرقه ها، اختلاف، غلو، تفسیر و تأویل،

تاریخ : سه شنبه 13 تیر 1396 | 08:02 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
استدلال به لوح حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
اوصاف ده گانه سخن در کلام الهی
لزوم تجدید ارسال نبی از نگاه بهائیت
انار بهشتی
بهائیت و شرک به خدا
پیروان احمد الحسن خواب را حجّت می‌دانند یا خیر؟
ادعایی بی دلیل از طرف انصار احمد الحسن
لزوم وجود ولایت فقیه
رؤیا به تنهایی دلیل حقانیت نیست !
صوفیان بی صفا نمی خواهیم
مبارزۀ فرقه ها با استقلال کشور
تقلید اتباع یمانی از بهائیت
ادعاهای باب
بهاییان وطن فروش
علت حلال بودن شراب در مسیحیت؟
توجیهاتی در مورد گذاشتن سبیل در فرقه های صوفیه
راز موفقیت زوجها
مستبصرین چه میگویند؟1
لزوم تجدید پیامبر در هر هزار سال
امامان معصوم هستند
تلاش بهائیت برای گسترش جنبش دختران خیابان انقلاب
فرقۀ احمد الحسن یمانی و نماد ستارۀ شش‌پر
سیب
خواص نعناع برای سلامتی
آویشن
بهائیت و ادعای وحدت آفرینی
دلیلی که مدعا را رد می کند!
مبارزه احمد الحسن بصری، با دستور قرآن
دروغ بزرگ احمد الحسن بصری
اخراج بهائیان از دانشگاه
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم