تبلیغات
عید رضوان - ورود چای به ایران

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
کاشف

لاهیجان مهم‌ترین مرکز کشت و تولید چای ایران و یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای استان گیلان است که به «شهر چای» مشهور است؛ زیرا چای کاری در ایران برای نخستین بار به همّت «حاج محمدمیرزا کاشف السلطنه چای کار» در سال۱۳۱۹ ه.ق در لاهیجان آغاز شد و به سرعت در این شهر و دیگر مناطق سواحل جنوبی دریای مازندران توسعه یافت.


قدمت استفاده ازچای و کشت و تولید آن در جهان حدود۵،۰۰۰ سال است، اما ایرانیان چای را نخست به عنوان یک ماده‌ای دارویی می‌شناختند و تا حدود قرن ۱۱ و ۱۲ (صفوی تا قاجار) نام آن را در کتاب‌های پزشکی و داروشناسی فهرست کرده بودند. البته هنوز هم چای به عنوان یک ماده دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتقال چای ابتدا از جاده ابریشم توسط چینی‌ها انجام می‌شد و به تدریج کشت و تولید آن در هندوستان رونق یافت و از راه‌های بازرگانی جنوب به ایران نیز وارد می‌شد. قبل از ورود چای به ایران، بیشتر قهوه استفاده می‌شد و به همین دلیل هنوز هم به مکانی که چای سرو می‌شود، قهوه خانه می گویند. در آن زمان چای بیشتر جنبه پزشکی و دارویی داشته است.

کاشف السلطنه در سال ۱۲۴۴ هجری شمسی در تربت حیدریه به دنیا آمد. وی در ۱۶ سالگی به استخدام وزارت امور خارجه درآمد و با سمت دبیر دومی عازم پاریس شد و در رشته حقوق دانشگاه سوربن فرانسه به تحصیل پرداخت. او در سال۱۲۷۲ هجری شمسی به عنوان ژنرال کنسول ایران به هند رفته آنجا علاوه بر وظایف محوله به یادگیری فن چایکاری و تهیه چای پرداخت. کاشف السلطنه طی دو سال شیوه کشت چای را با جدیت تمام فرا گرفت و با استفاده از موقعیت سیاسی خود توانست در مراحل مختلف ۳۰۰۰ اصله نهال چای به ایران وارد کند. او بر این باور بود که نباید پول مملک برای خرید چای، قند و نفت از ایران خارج شود. در آن سال‌ها ده کرور تومان (پنج میلیون تومان) برای واردات چای هزینه می‌شد. ریاست سازمان چای در زمان رضاشاه به او واگذار شده بود

سرانجام سال ۱۳۰۸ شمسی هنگام بازگشت از چین و ژاپن در حالی که تجربیات تازه ای به دست آورده بود، در راه بوشهر در یک حادثه کشته شد. به پاس رنج‌ها و تلاش‌های او، کاشف السلطنه را پدر چای ایران لقب داده‌اند. برای قدرشناسی از او، جنازه‌اش به لاهیجان حمل شد و در آرامگاهی که خود زمین آن را خریداری کرده بود در میان مزارع چای طبق وصیتش به خاک سپرده شد. این مقره در حال حاضر یکی از دیدنی‌های شهر است که در کنار موزه تاریخ چای قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۷۵ به همت سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۷۶۹ ثبت و تبدیل به موزه شد.




طبقه بندی: شخصیت شناسی،
برچسب ها: چای، هند، ایران، لاهیجان، دفن، باغ چای،

تاریخ : چهارشنبه 14 تیر 1396 | 03:29 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
اوصاف ده گانه سخن در کلام الهی
انحرافی به نام فرقۀ حجتیه
شرایط سخت تسجیل در بهائیت
قرآن و اشکال قمه زنی
حکایت تاریخی (شاه عباس)
شبهۀ لزوم تجدید ادیان
علت حلال بودن شراب در مسیحیت؟
بهائیت و ادعای شیعه‌دوستی
عوامل اختلاف عروس و داماد
نوشابه، نابود کنندۀ کلسیم بدن!
دور کردن طلاق از زندگی
روایات وارده در باب ازدیاد نسل آدمی بعد از آدم (ع) و حوا
راز موفقیت زوجها
« جایگاه شادی در اسلام»
بهترین راه رسیدن به بهشت از منظر قرآن
وقتی میخوابیم روح کجا میره؟
ایقان و عدم متمم بودن برای بیان
سه عامل اصلی ندیدن امام عصر(عج)!
مسیحیت آخرین و کاملترین دین نبوده و نیست.
چرا قرآن سهم الارث زنان را نصف سهم مردان قرار داده است ؟
تثلیث مسیحیت و اشکال به آن
كلیسا به چه می گویند و اهمیت آن چقدر است؟
عقاید غیر اسلامی وهابیّت
تهمت احمد بن اسماعیل به مولا علی
ابن تیمیه، و نسبت دروغ به صحابۀ پیامبر (صلی الله علیه و آله)
تناقضی دیگر از بهائیت در باب نیاز به دین جدید
تناقضی دیگر در کلام عبد البهاء از تحری حقیقت
تناقضات در بهائیت
تحرّی حقیقت در بهائیت، از ادعا تا واقعیت
حقوق زنان در بهائیت
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم