فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

  

  هویدا در طول دوران نخست وزیری‌اش توجهی ویژه به بهائیان داشت و برای آن‌ها امتیازات ویژه قایل می‌شد. از رهگذر این توجه و امتیازات بود که بهائیان در دوره نخست وزیری هویدا به سرعت رشد کردند و در عرصه‌های مختلف، بویژه اقتصادی به توفیقاتی نایل آمدند.

 از ادعاهای فرقه بهائیت یکی این است که دخالتی در امور سیاسی ندارند، در جلسات و محافل و اجتماعات بهائیان هیچ صحبتی از سیاست نمی‌شود و اعضای این تشکیلات از دخالت در امور سیاسی ممنوع‌اند و در منطقه‌ای که سکونت دارند باید از حکومت آنجا پیروی و اطاعت کنند.

  اما واقعیت غیر از این است و از آن روزی که علی‌محمد باب اعدام شد و ناصرالدین شاه قاجار هدف سوء قصد قرار گرفت بهائیان، به سیاست گرایش پیدا کرده و تا به امروز بهائیان ایران هم در امور سیاسی دخالت کردند و هم در جریان های سیاسی بین المللی راه پیدا کردند. بهائیان در ایران از ابتدای قرن حاضر مشاغل مهم دولتی و حتی مقامات عالی رتبه را در دست خود گرفتند و در تمام امور مملکتی دخالت و نفوذ داشتند.

     اولین تاثیر محسوس حضور بهائیان در مشاغل بالای کشور، افزایش روند استخدام بهائیان در ارگان‌های دولتی بود که در اواخر نخست وزیری هویدا در تعرفه‌های خدمتی علناً، وابستگی خود را به فرقه بهائی اعلام و ابراز می داشتند. در اولین ماه های بهار و تابستان 1344 دستور داده شده کلیه افسران و دانشجویان و سربازان بهایی برای شرکت در جشن های مذهبی خود 48 ساعت به مرخصی بروند.[1]

 هویدا در طول دوران نخست وزیری‌اش توجهی ویژه به بهائیان مبذول می داشت. از رهگذر این توجه بود که بهائیان در دوره نخست وزیری هویدا به سرعت رشد کردند و در عرصه های مختلف، بویژه اقتصادی به توفیقاتی نایل آمدند. خسرو معتضد در این باره می گوید: «تنها دو سال پس از نخست وزیری هویدا که خانمی از آشنایان بنده، به من گفته است که او (هویدا) می گفت اصلاً بهایی نبوده و لائیک است و تعصبی در بهائیگری ندارد، تعداد انجمن‌ها و لجنه‌های بهایی در ایران به صورت حیرت انگیزی افزایش یافت. عده زیادی از بهائیان که ابتدا ادعا می کردند مسلمانند ولی بعدها در پرسش‌نامه‌های استخدامی آشکارا می‌نوشتند بهایی هستند. در دانشگاه‌ها، وزات خانه‌ها، سازمان‌های دولتی و ارتش به مقامات مهم منصوب شدند... در دوران نخست وزیری هویدا، پیروان فرقه بهایی قدرت و نفوذ زیادی به دست آوردند. بهائیان این قدرت و نفوذ را نه فقط برای کسب ثروت و قدرت شخصی بلکه بر حسب خیال پردازی ها و آمال و آرمان های مفروض خویش، به منظور تبدیل و تغییر تدریجی در باورهای و برداشت های عقیدتی و ذهنی مردم ایران و اشاعه کیش بهایی یا دست کم رسمی ساختن آن به مثابه یکی از ادیان الهی به کار می بردند.» [2]

     در مورد وابستگی هویدا به فراماسونری و شرکت وی در جلسات لژهای گوناگون، اسناد متعددی در دست می باشد که مؤید حضور وی در لژ مولوی، لژ تهران، لژ لایت، لژ بزرگ ایران، لژ کورش و لژ فروغی می‌باشد.

     هویدا بهائیان را به مشاغل کلیدی می گماشت حتی چند وزیر کابینه او بهایی بودند. هویدا در مدت حکومت خود با به کار بستن تصمیمات کادر رهبری کمیته، نفوذ بهائیان را در همه سطوح سیاسی ـ اقتصادی و نظامی به حد کامل گسترش داد تا بدان حد وقتی رئیس دانشگاه تهران خواست با احضار دکتر احسان الله یارشاطر، استاد بهائی الاصل فرهنگ و تاریخ ایران در آمریکا، جلو کارهای مخربانه و ضد ملی و مذهبی او را بگیرد، مورد غضب هویدا قرار گرفت و از ریاست دانشگاه تهران برکنار شد.

      حمایت های هویدا از بهائیان تا آن حد وسعت یافت که تقدیر و سپاسگزاری از او در دستور کار محفل های بهایی قرار گرفت و در بسیاری از گزارش هایی که ساواک از محفل های بهائیان تهیه کرده است، اسنادی از این تقدیر و تشکر از هویدا دیده می شود. به نمونه ای از این گزارش ها نگاه کنیم:

       «جلسه مورخ 7/3/1347 کمیسیون نشر نفحات‌الله در منزل اسدالله قدسیان‌زاده تشکیل گردید. در این جلسه عباس اقدسی که سخنران کمیسیون بود، از آقایان اسدالله علم وزیر دربار و امیرعباس هویدا به عنوان بهایی و بهایی‌زاده به خاطر الطافشان نسبت به بهائیت تقدیر و تشکر به عمل آورد. در این جلسه همچنین مطرح شد که پیشرفت ما بهائیان در این است که در هر اداره ایران و تمام وزارتخانه‌ها یک جاسوس داریم و هفته ای یکبار که طرح‌های تهیه شده به وسیله دولت به عرض شاهنشاه آریامهر می رسد، گزارشاتی نیز در زمینه طرح به محفل‌های روحانی بهائی می‌رسد.»[3]

به طور کلی بهائیان ایران، پیشرفت و موفقیت های خود در دهه آخر سلطنت محمدرضا پهلوی را نتیجه خدمات و پشتیبانی هویدا می دانستند. در یکی دیگر از گزارش‌های ساواک در سال 1357 به این نکته اشاره شده است: «... آقای امیرعباس هویدا به پشتیبانی بیت‌العدل اعظم مدت سیزده سال بر ایران حکومت کرده و جامعه بهائیت به پیشرفت‌های قابل توجهی رسید و افراد متنفذ بهایی پست‌های مهمی را در ایران اشغال کردند و پول‌های مملکت را به خارج فرستادند.»[4]

   هویدا یک فراماسون بود و در دوره صدارت او، ایران به عرصه تاخت و تاز لژهای مختلف فراماسونری تبدیل شد. حامیان هویدا که در واقع پشتیبان وی در عرصه سیاست ایران شدند، یعنی رجبعلی منصور و عبدالله انتظام، هر دو از ارکان فراماسونری ایران بودند.[5]

   در مورد شرکت وی در جلسات لژهای گوناگون، اسناد متعددی در دست می باشد که مؤید حضور وی در لژ مولوی، لژ تهران، لژ لایت، لژ بزرگ ایران، لژ کورش و لژ فروغی می باشد[6] اما به گونه‌ای که خود هویدا اظهار می دارد، وی از شرکت در این جلسات حتی الامکان خودداری می کرده است و این عدم حضور به منزله مبرّا بودن وی از عضویت در تشکیلات فراماسونری نیست، بلکه وی در نظر داشته تا از خود یک چهره محبوب و مردمی بسازد و مورد نفرت و انزجار عموم ملت قرار نگیرد.

پی نوشت

1- خسرو معتضد، هویدا سیاستمدار پیپ، عصا، گل ارکیده، جلد دوم، تهران: زرین، 1378ص633.

2- همان، صص672- 671.

3- حسین میر، تشکیلات فراماسونری در ایران، تهران: علمی، 1371، ص210.

4- همان.

5- محمد اختریان، نقش امیرعباس هویدا در تحولات سیاسی اجتماعی ایران، تهران: علمی، 1375،ص161.

6- موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج دوم: جستارهایی از تاریخ معاصر ایران، چ دوازدهم، تهران: اطلاعات، 1379،ص392.




طبقه بندی: بهائیت،
برچسب ها: بهائیت، هویدا، فراماسونری، حمایت، وزیران بهائی، امتیازات ویژه،

تاریخ : دوشنبه 19 تیر 1396 | 08:51 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
شبهۀ لزوم تجدید ادیان
عوامل اختلاف عروس و داماد
بهائیت و ادعای شیعه‌دوستی
نوشابه، نابود کنندۀ کلسیم بدن!
علت حلال بودن شراب در مسیحیت؟
دور کردن طلاق از زندگی
روایات وارده در باب ازدیاد نسل آدمی بعد از آدم (ع) و حوا
راز موفقیت زوجها
« جایگاه شادی در اسلام»
بهترین راه رسیدن به بهشت از منظر قرآن
وقتی میخوابیم روح کجا میره؟
ایقان و عدم متمم بودن برای بیان
سه عامل اصلی ندیدن امام عصر(عج)!
مسیحیت آخرین و کاملترین دین نبوده و نیست.
چرا قرآن سهم الارث زنان را نصف سهم مردان قرار داده است ؟
تثلیث مسیحیت و اشکال به آن
كلیسا به چه می گویند و اهمیت آن چقدر است؟
عقاید غیر اسلامی وهابیّت
تهمت احمد بن اسماعیل به مولا علی
ابن تیمیه، و نسبت دروغ به صحابۀ پیامبر (صلی الله علیه و آله)
تناقضی دیگر از بهائیت در باب نیاز به دین جدید
تناقضی دیگر در کلام عبد البهاء از تحری حقیقت
تناقضات در بهائیت
تحرّی حقیقت در بهائیت، از ادعا تا واقعیت
حقوق زنان در بهائیت
گدای ثروتمند
کفر از منظر ابن تیمیه
فرقه ها حول موارد زیر تعریف می‌شوند
آشنایی با کتاب ایقان بهائیان
چند نقد اساسی بر ایقان بهاء الله
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم