تبلیغات
عید رضوان - چرا قرآن سهم الارث زنان را نصف سهم مردان قرار داده است ؟

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
download

 موضوع نصف شدن ارث زنان در برخی موارد، به معنای ناقص بودن یا نصف بودن شخصیت و ارزش زنان نیست که برخی به غلط آن را تبلیغ می کنند.در دین مبین اسلام شخصیت انسانی زن برابربا مردان بوده و در رسیدن به درجات  کمال انسانی هیچ تفاوتی بین این دوجنس قرار داده نشده است که آیات قرآن و احکام دین مبین اسلام به خوبی گویای آن است.

 در جواب تفصیلی ابتداء چند مقدمه بیان می كنم:

أوّلاً؛ در روم باستان ویونان، همچنین دوره عرب جاهلیت، زنان با هرعنوانی كه بودند، به هیچ وجه ارث نمی بردند. در چین و ژاپن، بویژه در عصر كنفوسیوس، پدر مالك زن و فرزندان به شمار مى‏رفت؛ حتى حقّ داشت، آنها را بكشد. دختران و زنان از ارث محروم بودند. اگر همه فرزندان پدر، دختر بودند، پدر پسرى را به فرزندى قبول كرده و او را وارث خود قرار مى‏داد. در ایران باستان ارتباط اقتصادی دختران با پدرانشان بعد از ازدواج قطع میشد و فقط در صورتی ارث می بردند که در خانه پدر بوده باشند،لذا اکثر دختران ایران باستان هم ارث نمیبردند چرا که غالبًا پدرانشان بعد از ازدواج آنها از دنیا میرفتند.اسلام قوانین روم باستان و عرب جاهلیت و ایران باستان را شکست و برای زنان بدون قید و شرط سهم الارث قائل شد.

ثانیاً؛ در اسلام بار اقتصادی خانواده به دوش مردان گذاشته شده است ( سوره نساء آیه 34 ) و باید طبق دستور اسلام، نفقه و خرج خانواده را او بپردازد. در مقابل؛زن در نظام خانواده هیچ مسئولیت اقتصادی ندارد،یعنی از دیدگاه اسلام اگر زنی مال فراوانی از خودش داشته باشد هیچ دستوری برای اینکه آن مال را برای خانواده باید خرج کند، وارد نشده است و او می تواند مال خود را برای مسائل شخصی خودش خرج کند.باتوجه به اینکه اسلام باراقتصادی خانواده رابه دوش مردان گذاشته است نیاز است که مردان از جهت اقتصادی غنی تر از زنانی باشند که هیچ مسؤلیت اقتصادی را در خانواده ندارند.

درواقع مرد به هنگام تقسیم ارث{چون مسؤلیت مالی بیشتری دارد} دو سهم بر می دارد اما در مقام عمل یک سهم بیشتر ندارد چرا که باید هر دو سهم را از باب مهریه و نفقه برای خود و همسر خود خرج کند اما زن به هنگام تقسیم ارث یک سهم بر می دارد و در مقام عمل دو سهم دارد یکی سهمی که از پدر خود به ارث برده و یکی آنچه که از سهم شوهر برای او خرج می شود.

شاید کسی نخواست ازدواج کند آنوقت آیا آنچه که بین پسر و دختر تقسیم می شود ظلم در حقّ جامعه زنان به حساب نمی آید؟... عرض می کنیم: احکامی که برای یک جامعه تدوین میشود طبق  وضعیت غالب افراد  جامعه تدوین می شود. در تمام جوامع خصوصا جوامع اسلامی غالب افراد ازدواج می کنند و تشکیل خانواده می دهند. بر همین اساس بسیاری از احکام در اسلام صادر شده است.

ثالثاً) اسلام، احکام ارث را بر اساس جنسیت مرد یا زن بودن وضع نکرده ، بلکه براساس مسؤلیت مالی و موقعیتی است که این دو در خانوار دارند. در پاره ای از موارد زن بیش از مرد سهم می برد، بنابراین سهم ارث متناسب با نظرگاه کلی اسلام نسبت به خانواده، تقسیم وظایف و مسؤلیت ها سازگار و عادلانه است.

در بحث ارث زنان سه فرض مطرح است که معمولا یک فرض آن ذکر می شود و از دو فرض دیگر غفلت می شود:

1 – در مواردی زن و مرد همتا و مساوی ارث می برند، مانند صورتی که میت (فرزند) پدر و مادر داشته باشد که هر کدام به طور یکسان یک ششم ارث می برند و سهم پدر به عنوان مرد بودن بیش از سهم مادر نیست.

2 – در مواردی زن کمتر از مرد ارث می برد، مانند دختر که کمتر از پسر ارث می برد.

3 – در مواردی سهم زن بیش از سهم مرد می باشد، مانند موردی که میت غیر از پدر و دختر، وارث دیگری نداشته باشد که در این جا پدر یک ششم  می برد و دختر بیش از آن . نیز مانند موردی که میت دارای نوه باشد و فرزندان او در زمان حیات وی مرده باشند که در این جا نوه پسری سهم پسر را می برد و نوه دختری سهم دختر را، یعنی اگر نوه پسری دختر باشد و نوه دختری پسر باشد، دختر دو برابر پسر ارث می برد.

در نتیجه اسلام نه تنها در حقّ زن بی عدالتی نكرده بلكه تا حدودی حقوق از دست رفته زن را به او برگردانده است.




طبقه بندی: عقاید، پاسخ به شبهات،
برچسب ها: اسلام، ارث، نفقه، مهریه،

تاریخ : سه شنبه 7 شهریور 1396 | 11:08 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
زیارت و ساختن بنا بر قبور
استدلال به لوح حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
اوصاف ده گانه سخن در کلام الهی
لزوم تجدید ارسال نبی از نگاه بهائیت
انار بهشتی
بهائیت و شرک به خدا
پیروان احمد الحسن خواب را حجّت می‌دانند یا خیر؟
ادعایی بی دلیل از طرف انصار احمد الحسن
لزوم وجود ولایت فقیه
رؤیا به تنهایی دلیل حقانیت نیست !
صوفیان بی صفا نمی خواهیم
مبارزۀ فرقه ها با استقلال کشور
تقلید اتباع یمانی از بهائیت
ادعاهای باب
بهاییان وطن فروش
علت حلال بودن شراب در مسیحیت؟
توجیهاتی در مورد گذاشتن سبیل در فرقه های صوفیه
راز موفقیت زوجها
مستبصرین چه میگویند؟1
لزوم تجدید پیامبر در هر هزار سال
امامان معصوم هستند
تلاش بهائیت برای گسترش جنبش دختران خیابان انقلاب
فرقۀ احمد الحسن یمانی و نماد ستارۀ شش‌پر
سیب
خواص نعناع برای سلامتی
آویشن
بهائیت و ادعای وحدت آفرینی
دلیلی که مدعا را رد می کند!
مبارزه احمد الحسن بصری، با دستور قرآن
دروغ بزرگ احمد الحسن بصری
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم