فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
عکس ‏سراب آزادی‏

شوقی افندی ،ایقان را بزرگ‌ترین وقدیمی‌ترین کتاب بهائیت محسوب می‌نماید. او در کتاب قرن بدیع [1] نقل می‌کند که:

«در بین جواهر اسرار مخزونه و لئالی ثمینه مکنونه که از بحر زخار علم و حکمت حضرت بهاءاله ظاهر گردیده اعظم و اقدم آن کتاب مستطاب ایقان است که در سنین اخیره دوره اقامت بغداد [2] طی دو شبانه روز از قلم مبارک نازل گردیده و

 با نزول آن بشارت حضرت باب تحقّق پذیرفت و وعده‌ی الهی که حضرت موعود ،بیان فارسی را که ناتمام مانده تکمیل خواهد فرمود به انجاز پیوست.»

شوقی عبارت «اعظم» و «اقدم» را برای ایقان به کار برده و سال نگارش آن را 1278 قمری دانسته و مدت نزول شدن آن را «دو شبانه روز» نوشته است.

شوقی با این عبارتش مرتکب دو خطا شده، زیرا 

به کار بردن عبارت متمم بیان فارسی برای ایقان، نادرست است چون‌که بیان فارسی وعربی طبق گفته باب قراربوده 361 باب داشته باشد [3] در حالی که باب فقط توانست 162 باب از بیان فارسی [4] و 209 باب از بیان عربی [5] را بنویسد و اضافه شدن دو باب ایقان به162 باب بیان فارسی دردی را نمی‌گشاید و هنوز تا 361 باب وعده داده شده توسط باب که موعود بیان می‌بایست تکمیل کند 197 باب کم دارد.

پس معلوم است باید بابیان دنبال شخص دیگری به عنوان موعود بیان باشند تا واقعاً بیان فارسی و عربی را تکمیل کند تا وعده‌ی باب به انجاز رسیده باشد و کتاب او متمم بیان فارسی باشد. تازه هنوز تتمیم بیان عربی روی زمین مانده است که آن خود موضوع را پیچیده‌تر می‌کند!

 خطای دیگر شوقی این است که وی سال نگارش ایقان را سال 1278 دانسته است وحتماً این را از عبارت خود میرزا حسینعلی در ایقان استفاده کرده که می‌گوید: «هیجده سنه می‌گذرد که بلایا از جمیع جهات مثل باران بر آن‌ها (بابی‌ها) باریده»، که با اضافه کردن 18 به 1260 سال اعلام بابیّت باب  سال 1278به دست می‌آید.

امّا شوقی یادش رفته که خود میرزا در جای دیگر همین کتاب می‌گوید:

«باری هزار و دویست و هشتاد سنه از ظهور نقطه فرقان گذشت» و به این ترتیب زمان نگارش ایقان را حد اقل تا سال 1280 مستمر و ادامه دار ذکر نموده است! یعنی نگارش ایقان حد اقل دو سال طول کشیده است از سال 1278 تا 1280؛ و بدین تر تیب ادّعای نوشته شدن ایقان در دو شبانه روز توسط شوقی امری خلاف واقع وادّعایی گزاف است و بهائیان را با چالش جدی روبرو می‌سازد، سخن رهبر آخرشان رادر مورد اعظم کتب بهائیان بی اعتبار می‌کند.

پینوشت

[1]. کتاب قرن بدیع جلد دوم صفحه‌ی 147.

[2]. 1278 هجری قمری مطابق 1862 میلادی.

[3]. 19 واحد که هر واحد 19 باب داشته باشد.

[4]. باب دهم از واحد نهم.

[5]. آخر واحدیازدهم.





طبقه بندی: بهائیت،
برچسب ها: ایقان، متمم بیان، باب، شوقی افندی، تناقض،

تاریخ : شنبه 11 شهریور 1396 | 08:40 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
شبهۀ لزوم تجدید ادیان
عوامل اختلاف عروس و داماد
بهائیت و ادعای شیعه‌دوستی
نوشابه، نابود کنندۀ کلسیم بدن!
علت حلال بودن شراب در مسیحیت؟
دور کردن طلاق از زندگی
روایات وارده در باب ازدیاد نسل آدمی بعد از آدم (ع) و حوا
راز موفقیت زوجها
« جایگاه شادی در اسلام»
بهترین راه رسیدن به بهشت از منظر قرآن
وقتی میخوابیم روح کجا میره؟
ایقان و عدم متمم بودن برای بیان
سه عامل اصلی ندیدن امام عصر(عج)!
مسیحیت آخرین و کاملترین دین نبوده و نیست.
چرا قرآن سهم الارث زنان را نصف سهم مردان قرار داده است ؟
تثلیث مسیحیت و اشکال به آن
كلیسا به چه می گویند و اهمیت آن چقدر است؟
عقاید غیر اسلامی وهابیّت
تهمت احمد بن اسماعیل به مولا علی
ابن تیمیه، و نسبت دروغ به صحابۀ پیامبر (صلی الله علیه و آله)
تناقضی دیگر از بهائیت در باب نیاز به دین جدید
تناقضی دیگر در کلام عبد البهاء از تحری حقیقت
تناقضات در بهائیت
تحرّی حقیقت در بهائیت، از ادعا تا واقعیت
حقوق زنان در بهائیت
گدای ثروتمند
کفر از منظر ابن تیمیه
فرقه ها حول موارد زیر تعریف می‌شوند
آشنایی با کتاب ایقان بهائیان
چند نقد اساسی بر ایقان بهاء الله
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم