تبلیغات
عید رضوان - « جایگاه شادی در اسلام»

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
از تقلید تا تأیید از خصوصیات زنان شاد

شادی و نشاط از جمله نیا‌زهای فطری و طبیعی انسان می‌باشد که به زندگی انسان معنا می‌بخشد و سبب تجدید قوا برای ادامه‌ی حرکت تکاملی او می‌باشد.

از آن جایی که اسلام جامع‌ترین و غنی‌ترین مکتب آسمانی است که به نیازها و رفتارهای انسان از منظر بالایی نگریسته است و برای رشد و تکامل او بایدها و نباید هایی وضع کرده است ؛ شکی نیست که به این نیاز مهم و اساسی توجه خاصی کرده است. قرآن وسنت که از مهم ترین منابع دستورات اسلام می باشند، بر این حقیقت تاکید کرده اند.

به طوری که در قرآن تنها واژه ی « فرح» که یکی از واژه های شادی در قرآن است به صورت های مختلف 25 بار تکرار شده است. به این وسیله از شادی های ناپسند نظیر تمسخر دیگران، شادبودن بر مکتب و ایدئولوژی باطل و ... نهی کرده است و از مومنان خواسته است که تنها به فضل و رحمت خدا شاد باشند که این خود موجب برخوردای آن ها از شادمانی روز واپسین خواهد بود که بهره مندی از نعمت های بهشتی و رضایت پروردگار سرآمد این شادی است. هم چنین امامان معصوم b در دستورهای آسمانی خود از شادی و نشاط و ابراز آن به صورت های مختلف یاد گرده اند که در مواردی آن را ستوده اند و در مواردی چون شادی بر لغزش های دیگران یا شادی بر گناه از آن نهی کرده‌اند و از جمله راه رسیدن به شادمانی جاودان را ارتباط با پروردگار و انجام کارهای خیر دانسته‌اند. از دیدن کارهای خوب شیعیان و شاد کردن قلوب مومنین و ... . شاد می شدند و برای روزهای عید و شادی به پیروان خود برنامه های خاصی چون پوشیدن لباس‌های پاکیزه و عطر زدن و تبریک گفتن و ... توصیه می کردند. و از آن جایی که انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی ( مادی و معنوی) می باشد، می‌توان شادی‌ها را به دو دستۀ مادی و معنوی تقسیم کرد که عواملی چون ایمان به خدا، خودشناسی ، واقع نگری و ... . در شادی معنوی و موجباتی چون ثروت، خنده، موسیقی و ... در شادی مادی نقش دارند. و چون بعد روحانی انسان از بعد جسمانی او برتر ومهم تر است، از این رو اسلام برآن دسته از موجبات شادی که در راستای تکامل بعد معنوی انسان نیستند، تایید نکرده است. پس از آن جایی که اسلام لوازم رسیدن به شادمانی حقیقی را مشخص کرده است، لازمه ی شادابی دین داری است. به عبارت دیگر شخصی که دین دار و مومن واقعی است، از نشاط و شادابی و حرکت برخوردار می باشد و به شادی حقیقی یعنی به سعادت و کمال رسیده است. همچنین کلید واژه های این بحث عبارتند از: «دین»، « شادی».




طبقه بندی: شخصیت شناسی،
برچسب ها: شادی، اسلام، جسمانی، روحانی، قرآن،

تاریخ : چهارشنبه 15 شهریور 1396 | 08:19 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
اوصاف ده گانه سخن در کلام الهی
انحرافی به نام فرقۀ حجتیه
شرایط سخت تسجیل در بهائیت
قرآن و اشکال قمه زنی
حکایت تاریخی (شاه عباس)
شبهۀ لزوم تجدید ادیان
علت حلال بودن شراب در مسیحیت؟
بهائیت و ادعای شیعه‌دوستی
عوامل اختلاف عروس و داماد
نوشابه، نابود کنندۀ کلسیم بدن!
دور کردن طلاق از زندگی
روایات وارده در باب ازدیاد نسل آدمی بعد از آدم (ع) و حوا
راز موفقیت زوجها
« جایگاه شادی در اسلام»
بهترین راه رسیدن به بهشت از منظر قرآن
وقتی میخوابیم روح کجا میره؟
ایقان و عدم متمم بودن برای بیان
سه عامل اصلی ندیدن امام عصر(عج)!
مسیحیت آخرین و کاملترین دین نبوده و نیست.
چرا قرآن سهم الارث زنان را نصف سهم مردان قرار داده است ؟
تثلیث مسیحیت و اشکال به آن
كلیسا به چه می گویند و اهمیت آن چقدر است؟
عقاید غیر اسلامی وهابیّت
تهمت احمد بن اسماعیل به مولا علی
ابن تیمیه، و نسبت دروغ به صحابۀ پیامبر (صلی الله علیه و آله)
تناقضی دیگر از بهائیت در باب نیاز به دین جدید
تناقضی دیگر در کلام عبد البهاء از تحری حقیقت
تناقضات در بهائیت
تحرّی حقیقت در بهائیت، از ادعا تا واقعیت
حقوق زنان در بهائیت
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم