تبلیغات
عید رضوان - زیارت و ساختن بنا بر قبور

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
نتیجه تصویری برای زیارت قبور

از جمله موضوعات مورد اختلاف مسلمانان با وهابیان، موضوع بنا و ساختن گنبد و بارگاه و گلدسته بر روی قبور است. مسلمانان در طول تاریخ به این سنّت عمل کرده و بر جواز و استحباب آن، به ادله ای از کتاب و سنّت، تمسک کرده اند. به خصوص این عمل موافق با منطق عقل و روش عقلا است. ولی از زمان ابن تیمیه مخالفت با این عمل شروع شد و بناها و گنبد و گلدسته ها از مظاهر شرک شناخته شد، تا زمان آل سعود که این عقیده به حدی اوج گرفت که آل سعود در عمل به مخالفت با آن پرداختند و با فتوایی که از علمای وهابی صادر شد، امر به تخریب گنبد و بارگاه و گلدسته ها و بناهای قبور داده شد. تمام آن ها به جز بارگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آن هم از ترس مسلمین، تخریب گشت.

ابن تیمیه می گوید:«مشاهدی که بر روی قبور انبیا و صالحین از عامه و اهل بیت بنا شده، همه از بدعت های حرامی است که در دین اسلام وارد شده است»(1) و در جایی دیگر می گوید: «شیعه مشاهدی را که روی قبور ساخته اند تعظیم می کنند، شبیه مشرکین در آن ها اعتکاف می کنند، برای آن ها حج انجام می دهند، همان گونه که حجاج به سوی بیت عتیق حج انجام می دهند»(2)

صنعانی می گوید: «مشهد به منزله بت است، این ها آن چه که مشرکان در عصر جاهلیت بر بت های خود انجام می دهند، بر قبور اولیای خود انجام می دهند...» (3)

در پاسخ می گوییم: اگر بنا باشد کسی را به سبب ساختن بنا بر قبور متهم به شرک کنید باید ابتدا ثابت کنید که این عمل شیعیان با اعتقاد به الوهیت یا ربوبیت آنان بوده و نه از روی تعظیم شعائر و خضوع در مقابل مقام بلندشان. زیرا خداوند در قرآن تعظیم شعائر را نشانه ایمان و تقوا دانسته است. ضمن این که هیچ شیعه ای با نماز خواندن در این بیوت مقدسه، بنای قبور، روشن کردن چراغ و مانند آن اعتقاد به الوهیت یا ربوبیت آنان، حتی به ذهنش نیز خطور نمی کند. بلکه شیعه با هدف تکریم و پاسداشت مقام آنان و عبرت آموزی و دیگر دلایل معقول و مشروع به زیارت قبورشان می روند.

این عمل در سیره صحابه و بزرگان وجود داشته و حتی نبی مکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز بدان عمل می کرده اند. از ابن عمر نقل شده است که: «پیامبر روزهای شنبه پیاده و سواره به قبا می رفت و ابن عمر همین کار را انجام می داد.»

و روایت کرده اند که: «حضرت فاطمه زهرا(س)، هر جمعه به زیارت قبر عموی خود حضرت حمزه می رفت ودر آن جا نماز می خواند و گریه می کرد.» (4)

و از خلیفه دوم و عبدللَّه بن عمر نیز نقل شده که: «به هنگام بازگشت از سفر، ابتداء قبر پیامبر را زیارت می کردند.» (5)


1) منهاج السنه، ج2، ص 435.

2) همان، ج1، 474.

3) کشف الارتیاب، ص 286.

4) نف عبدالرزاق 3: 572 – مستدرک حاکم ج1، 377 – السنن الکبری4، 131 - تمهید شرح موطا،3، 234

5) شفاء السقام، ص44 وفاء الوفاء4، 1340.





طبقه بندی: وهابیت،
برچسب ها: وهابیت، قبور، زیارت، شرک، ابن تیمیه،

تاریخ : پنجشنبه 3 آبان 1397 | 08:37 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
زیارت و ساختن بنا بر قبور
استدلال به لوح حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
اوصاف ده گانه سخن در کلام الهی
لزوم تجدید ارسال نبی از نگاه بهائیت
انار بهشتی
بهائیت و شرک به خدا
پیروان احمد الحسن خواب را حجّت می‌دانند یا خیر؟
ادعایی بی دلیل از طرف انصار احمد الحسن
لزوم وجود ولایت فقیه
رؤیا به تنهایی دلیل حقانیت نیست !
صوفیان بی صفا نمی خواهیم
مبارزۀ فرقه ها با استقلال کشور
تقلید اتباع یمانی از بهائیت
ادعاهای باب
بهاییان وطن فروش
علت حلال بودن شراب در مسیحیت؟
توجیهاتی در مورد گذاشتن سبیل در فرقه های صوفیه
راز موفقیت زوجها
مستبصرین چه میگویند؟1
لزوم تجدید پیامبر در هر هزار سال
امامان معصوم هستند
تلاش بهائیت برای گسترش جنبش دختران خیابان انقلاب
فرقۀ احمد الحسن یمانی و نماد ستارۀ شش‌پر
سیب
خواص نعناع برای سلامتی
آویشن
بهائیت و ادعای وحدت آفرینی
دلیلی که مدعا را رد می کند!
مبارزه احمد الحسن بصری، با دستور قرآن
دروغ بزرگ احمد الحسن بصری
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم