تبلیغات
عید رضوان - دلالت حدیث لوح بر 12 امام یا 13 امام؟

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
نتیجه تصویری برای 12 امام
 از ادلّه پیروان احمدبن اسماعیل بصره‌ای جهت اثبات ادعاهای او حدیث (لوح حضرت فاطمه س) است، متن حدیث و روش استفادۀ آنها از حدیث اینگونه است:

«عنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ : دخَلْتُ عَلَى فَاطِمَةَ ع ورَ بَیْنَ یَدَیْهَا لَوْحٌ فِیهِ أَسْمَاءُ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ وُلْدِهَا فَعَدَدْتُ اثْنَیْ عَشَرَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ ع ثَلَاثَةٌ مِنْهُمْ مُحَمَّدٌ وَ ثَلَاثَةٌ مِنْهُمْ عَلِیٌّ .»                                      كافى ج 1 ص 532  .

 جابر بن عبدالله انصاری می گوید :بر حضرت فاطمه (س) داخل شدم در حالیکه لوحی در دست آن حضرت بود که در آن ، نام اوصیاء پیامبر(ص) که از فرزندان حضرت فاطمه (س) بودند نوشته شده بود پس من آنها را شمردم دیدم که 12 نفرند که آخرینشان قائم (ع) بود ، سه تن از ایشان محمد و سه تن دیگر علی نام داشتند.

سه تن از ایشان علی نام داشته است.‌علی بن حسین (ع)؛ علی بن موسی (ع)؛ علی بن محمد (ع)؛ و علی بن ابیطالب ع در این لوح ذکر نشده بودند چرا که لوح حضرت زهرا س نام اوصیا پیامبر ص از فرزندان حضرت زهرا س بوده است و امام علی ع از این لیست جدا شده. اما می بینیم با جدا شدن نام امام علی ع تعداد اوصیا همچنان دوازده نفر می باشد . که با اضافه کردن علی بن ابیطالب ع تعداد به سیزده نفر می رسد .‌

و آن یک نفر  مخفی شده و سر و راز هست. و از اوصیا پیامبر ص هستند.‌ و آن مهدی اول ع در وصیت پیامبر ص است.

جواب: بر فرض درستی سند حدیث می توان چند اشکال اساسی به این ادعا گرفت:

اولاً این حدیث در کتاب خصال اینطور آمده است: «فیه اسماء الاوصیاء» بدون اینکه «من ولدها» ذکر شده باشد، طبق این مطلب ادعای آنها باطل می شود، چون امامان بعد پیامبر ص شمرده شده اند، و طبق احادیث محکم دیگر امامان بعد پیامبر12نفر می‌باشند.

در ثانی این روایت در کتاب «من لا یحضره الفقیه» با عبارت «و اربعه منهم علی» ذکر شده است، درصدد بیان و خبر از دو مطلب مجزا می باشد، یکی نسبت و قرابت اوصیاء علیهم السلام به حضرت زهرا سلام الله علیها که در ابتدای روایت ذکر می‌کند و مطلب دوم، از تعداد این اوصیاء خبر می‌دهد. بر این اساس تعداد اوصیاء که در حدیث لوح ذکر شده است ناظر بر تعداد همه ی اوصیاء پس از پیامبر می‌ باشد نه تنها بر تعداد اوصیایی که از فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها می‌باشند.




طبقه بندی: احمد الحسن یمانی،
برچسب ها: احمد الحسن یمانی، حدیث لوح فاطمه، ۱۲ امام، علی، امام۱۳،

تاریخ : شنبه 7 بهمن 1396 | 10:52 ب.ظ | نویسنده : مهدی ناظمی | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ندای معلم